Kiszonki wracają do łask. Niegdyś zapomniane, dziś stanowią podstawę diety wielu osób. I bardzo słusznie. Produkty kiszone są nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe. Kwaśne ogórki kiszone mogą pomóc w utracie wagi, cukrzycy, a nawet – o czym niektórzy nie wiedzą – są pomocne w profilaktyce raka. Jak często jeść kiszonki? Które produkty wprowadzić na stałe do swojej diety? Podpowiadamy.

Kiszonki wracają do łask. Niegdyś zapomniane, dziś stanowią podstawę diety wielu osób. I bardzo słusznie. Produkty kiszone są nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe. Kwaśne ogórki kiszone mogą pomóc w utracie wagi, cukrzycy, a nawet – o czym niektórzy nie wiedzą – są pomocne w profilaktyce raka. Jak często jeść kiszonki? Które produkty wprowadzić na stałe do swojej diety? Podpowiadamy.  

Czym jest fermentacja kiszonek? 

Fermentacja to jedna z metod przygotowania potraw. Nie wszystkie kiszonki są fermentowane. W procesie fermentacji zdrowe bakterie rozkładają naturalne cukry. Ów proces sprawia, że kiszonki nabierają charakterystycznego, kwaśnego posmaku. Ogórki zanurza się w słonej wodzie, co sprawia, że fermentują one przez wiele dni.  

Dzięki procesowi fermentacji, osoby nadwrażliwe na laktozę mogą spokojnie jeść jogurty oraz inne tego typu produkty. Dlaczego? Dobroczynne dla organizmu bakterie, czyli inaczej probiotyki konserwują żywność, przynosząc wiele korzyści zdrowotnych dla organizmu. Kiszonki w ciąży również są wskazane.  

Kiszonki i ich dobroczynny wpływ na nasz organizm 

Regularne jedzenie kiszonek przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Pomaga w insulinooporności oraz eliminowaniu stanów zapalnych. Kapusta kiszona to królowa kiszonek – wykazuje ona działanie antynowotworowe. Jedzenie jogurtów może zaś zmniejszyć ryzyko otyłości. Niewiele osób wie, że picie kiszonej wody z ogórków może złagodzić bóle mięśniowe oraz skutecznie pomaga w utracie wagi. Dzięki kiszonkom możemy również bardziej kontrolować cukrzycę. Słona woda z ogórków jest zaś chętnie wybierana przez osoby na diecie ketogenicznej. Osoby będące na tej diecie potrzebują bowiem więcej sodu, aby utrzymać właściwą równowagę elektrolitową.  

Regularne spożywanie produktów kiszonych pomaga w insulinooporności. Ogórki kiszone mogą być cennym źródłem przeciwutleniaczy. Pomagają również w walce z wolnymi rodnikami, czyli związkami niestabilnymi chemicznie. Wolne rodniki to substancje, które tworzą się naturalnie w organizmie człowieka. Są one związane z chorobami serca czy nowotworami. Produkty kiszone mają również właściwości antyoksydacyjne. 

Wpływ kiszonek na jelita człowieka 

Regularne spożywanie produktów fermentowanych to jeden z najlepszych i najprostszych sposobów na zachowanie równowagi jelit. Podczas fermentacji powstaje kwas mlekowy, którego zadaniem jest dbać o zdrowie jelit, jednocześnie redukując poziom złych bakterii w organizmie. Dzięki temu, o wiele szybciej i łatwiej możemy pozbyć się toksyn z naszego organizmu. Kiszonki wspomagają nas również w ochronie przed infekcjami, alergiami pokarmowymi czy innymi dolegliwościami, związanymi z układem trawiennym. Zachęcamy również do przeczytania innych naszych artykułów – sok z buraka ile pić dziennie oraz wpisu: dania z ogórków kiszonych.