Warzywa w codziennej diecie

Warzywa to niezwykle różnorodna grupa produktów, która dostarcza mnóstwa cennych składników odżywczych. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz utrzymania go w doskonałym zdrowiu i kondycji. Dzięki nim nie tylko na wiele godzin zaspokoimy głód, ale także nawodnimy organizm oraz usprawnimy wiele zachodzących w nim procesów.

Warzywa mogą niejednokrotnie zaskoczyć wiele osób. Każde z nich ma bowiem inny kolor, smak i strukturę. A to sprawia, że nawet sięgając kilka razy po ten sam produkt, możemy osiągnąć zupełnie inny efekt. Takie eksperymenty pozwolą nam jeszcze lepiej  poznać każde z warzyw oraz zadbać o to, aby właśnie ich nie zabrakło w codziennej diecie naszej rodziny.  

Jakie witaminy i minerały kryją się w popularnych warzywach?

Warzywa to skarbnica witamin i minerałów, których potrzebuje każdy z nas. To właśnie dlatego powinny być one elementem każdego posiłku. Warzywa jedzone na surowo lub poddane krótkiej obróbce termicznej to także doskonała lekkostrawna przekąska, po którą możemy sięgnąć między posiłkami. A zatem, co dokładniej znajdziemy w najpopularniejszych warzywach?

  • Witaminę C, której źródłem są między innymi: natka pietruszki, papryka, brukselka, kalarepa, brokuły, kalafior czy szpinak. 
  • Witamin z grupy B nie brakuje w roślinach strączkowych, marchewce, pomidorach, cebuli i ziemniakach. 
  • Witaminę K mają przede wszystkim zielone warzywa, na przykład: brokuły, szpinak, jarmuż, sałata, brukselka. 
  • Witamina E jest w natce i korzeniu pietruszki, papryce, kapuście włoskiej, szparagach oraz czosnku. 
  • Błonnik znajdziemy w fasoli, bobie, grochu, groszku zielonym, selerze, botwinie, chrzanie i w suszonych pomidorach. 
  • W kwas foliowy bogate są soja, groszek, brokuły, brukselka, bób, szparagi i szpinak. 

Proste dania z warzywami

Wielu osobom wydaje się, że dania z warzywami są trudne do przygotowania i że nie zasmakują małym i dużym niejadkom. Jest to jednak mit, który należy obalić. Potrawy z warzyw mogą być kolorowe, smaczne, a przede wszystkim zdrowe. Aby tak się stało, trzeba dopasować do siebie poszczególne składniki i przyprawy, a następnie przejść do etapu przyrządzania. W tym miejscu czas odpowiedzieć na pytanie, co takiego zaskakującego można przygotować z wykorzystaniem tanich i łatwo dostępnych warzyw. Oto kilka propozycji: 

  • sałatki ze świeżych lub pieczonych warzyw, 
  • zupy-kremy, 
  • pieczone lub grillowane warzywa z ulubionymi sosami, 
  • koktajle warzywne lub warzywno-owocowe, 
  • warzywa w cieście, 
  • zapiekanki, 
  • spring rollsy.

Takie dania serwowane naszym domownikom pomogą im otworzyć się na nowe smaki i produkty, których do tej pory unikali. A jednocześnie pozwolą zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę, która korzystnie wpłynie na zdrowie i samopoczucie najważniejszych dla nas osób.