styl odżywiania się

Zdrowe odżywianie się często kojarzysz z czymś, co niekoniecznie jest smaczne? Wpadasz na pomysł diety, gdy tylko pragniesz zgubić dodatkowe kilogramy. Wówczas odstawiasz wszystko, co do tej pory sprawiało Ci przyjemność jedzenia, by szybko osiągnąć zamierzony efekt. Taka strategia nie ma jednak nic wspólnego ze zdrowiem i często prowadzi do efektu odwrotnego w postaci destabilizacji funkcji organizmu. Tymczasem świadome odżywianie się może być nie tylko zdrowe, ale i niezwykle smaczne. – W jaki sposób działać, aby się o tym przekonać?

Krok 1 – Zdrowe zamienniki

Pamiętaj, że jeśli lubisz słodycze a ich smak towarzyszy Ci niemal każdego dnia, to będzie bardzo trudne, aby nagle odstawić cukier. Z tego względu warto sięgnąć po zdrową żywność w postaci słodkich zamienników przekąsek, które tak bardzo Ci smakują np. miód manuka. Zamiast typowej sacharozy, możesz wybrać ksylitol lub stevię. Dzięki temu nie tylko ograniczysz ilość spożywanych kalorii, ale również zapewnisz organizmowi podaż w cenne składniki odżywcze.

Planujesz ograniczyć spożycie mięsa? To świetny moment na takie postanowienia, ponieważ rynek spożywczy jest wręcz przesycony roślinnymi zamiennikami produktów zwierzęcych i odzwierzęcych. Co ciekawe, w wielu przypadkach możesz nawet nie poznać, że masz do czynienia z czymś, co nie jest mięsem.

Kolejna sprawa to tłuszcze. Zdecydowanie warto ograniczyć spożywanie masła czy smalcu na korzyść olejów roślinnych, które są kwintesencją zdrowia. Spożywanie olejów roślinnych, zwłaszcza na surowo, przyczynia się do obniżenia złego cholesterolu we krwi. Dodatkowo wzmacnia włosy i paznokcie oraz wpływa na promienny wygląd skóry.

Krok 2 – Sposób przyrządzania posiłków

Bardzo ważnym elementem zdrowego odżywiania się jest sposób przyrządzania posiłków. Oczywiście chodzi głównie o ograniczenie spożycia potraw smażonych. Jednak my, Polacy, mamy znacznie więcej niezdrowych zwyczajów. Przygotowywanie puree ziemniaczanego z masłem w roli głównej, mąka z tapioki do wszelakich sosów czy dodawanie śmietany niemal do każdej zupy.

To są zwyczaje, które zdecydowanie warto ograniczyć, a nawet zupełnie z nimi zerwać. Zamiast puree można spożyć ziemniaki wyjęte z wody i polane olejem konopnym. Sosy świetnie smakują bez mąki. Wiele z nich nie wymaga zagęszczania, gdyż rzadkie zbiera się z talerza z taką samą łatwością. Z kolei zupy cały swój smak kryją w warzywach oraz przyprawach.

Krok 3 – Pobudzenie metabolizmu

Metabolizm to machina przystosowana do wytwarzania energii ze spożywanych posiłków. To, co spożywasz, ma ogromne znaczenie w kontekście pobudzenia lub spowolnienia metabolizmu. Jednak do przyspieszenia przemiany materii potrzebny jest jeszcze ruch. Nie lubisz sportu? Zacznij od spaceru. Jeśli masz taką możliwość, rozpocznij przechadzkę jeszcze przed śniadaniem. Zjedzony później posiłek zostanie znacznie szybciej przetworzony na energię.

Kultura ruchu jest czymś, o co warto zadbać. Nie lubisz biegać, sięgnij po rower. Nie lubisz roweru, pływaj. Motywują Cię zajęcia grupowe, zapisz się do siłowni. To bardzo ważne, aby podjąć inicjatywę i postawić na codzienną dawkę ruchu. Taki nawyk, w połączeniu ze świadomym i zdrowym jedzeniem, jest prostą drogą do osiągnięcia silnego i sprawnego ciała.