Filiżanka Smaków

Blog kulinarny i lifestylowy

Kuchnia i przepisy

Dieta cukrzyka – co można jeść?

Dieta cukrzyka – co można jeść?

Cukrzyca to choroba, która dotyka coraz większą liczbę osób. Schorzenie charakteryzuje się zaburzoną gospodarką glikemiczną, która może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych lub nawet śmierci. Źle prowadzona dieta dla cukrzyka przyczynia się do pogłębienia jego niekorzystnego stanu, dlatego tak ważne jest odpowiednie odżywianie. Właśnie zdiagnozowano u Ciebie cukrzycę lub ktoś z Twojej rodziny cierpi na tę chorobę? Zastanawiasz się, co może pojawiać się na talerzu cukrzyka, a czego lepiej unikać?

Wyjaśniamy, jak powinna wyglądać dieta niskoglikemiczna.

Jak można zachorować na cukrzycę?

Cukrzyca to jedna z chorób cywilizacyjnych, której nie da się wyleczyć. Czynniki, które mogą sprzyjać pojawieniu się jej to otyłość, reakcje autoimmunologiczne organizmu, przewlekły stres. Kiedy u chorego zostanie zdiagnozowana cukrzyca pierwszego lub drugiego typu, oznacza to, że spędzi resztę życia z tą chorobą. Oczywiście nie jest to żaden wyrok- da się z nią normalnie żyć! Bardzo ważna jest odpowiednia dieta cukrzyka, która pomoże utrzymać chorobę w ryzach.

Jaka dieta dla cukrzyka?

Dieta, którą powinna mieć osoba z cukrzycą to dieta niskoglikemiczna, czyli bazująca na takich produktach, które nie będą szybko i znacznie podnosić stężenia glukozy we krwi. Musi być też ona zbilansowana i pełnowartościowa, czyli dostarczać wszystkich makroskładników i minerałów. Przygotowanie takich posiłków może wiązać się z pewnym trudem, szczególnie na początku. Z pomocą przychodzi dieta dla cukrzyka z dowozem, dzięki czemu osoba chora będzie miała dostarczone jedzenie o określonej zawartości cukru i innych składników.

Produkty, które można jeść przy cukrzycy

Główne makroskładniki, na których powinna opierać się dieta cukrzyka to błonnik i tłuszcz. Należy zrezygnować z wyrobów z białej mąki, słodzonych napojów gazowanych i słodyczy. Produkty, jakimi powinna odżywiać się osoba chora, muszą mieć niski lub średni indeks glikemiczny, czyli powodować powolny wzrost glukozy we krwi. Warzywa, surowe owoce lub makaron pełnoziarnisty mają wysoką zawartość błonnika, który powoduje wolne wchłanianie cukru w jelitach, dzięki czemu nie obserwujemy nagłego skoku jego stężenia. Ciekawostką jest, że ugotowane warzywa i owoce mają wyższy IG niż swoje surowe postacie. Warto o tym pamiętać, przygotowując posiłki, choć łatwiej wybrać dietę dla diabetyka od renomowanej firmy cateringowej Dieta Premium!

Jak możemy zauważyć, odżywianie niskoglikemiczne nie musi być nudne. Nie trzeba wykluczać wielu produktów, a jedzenie większej ilości warzyw i pełnoziarnistych produktów na pewno wyjdzie na zdrowie. Dobrym rozwiązaniem jest dieta dla cukrzyka z dowozem, która pozwoli na kontrolowanie zawartości talerza oraz wprowadzi urozmaicenia.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.