Filiżanka Smaków

Blog kulinarny i lifestylowy

Kuchnia i przepisy

Szczupła sylwetka – jak się odżywiać

Szczupła sylwetka – jak się odżywiać

Zgrabna i smukła sylwetka to marzenie wielu z nas. Niestety najczęściej ciężko nam jest ją utrzymać. Na co dzień mamy wiele pokus w postaci słodyczy lub słodzonych napojów. Do tego dochodzą wieczory spędzane przed telewizorami, brak regularnej aktywności fizycznej i wszystko to sprawia, że zaczynamy tyć. Wydaje nam się, że odżywiamy się w racjonalny sposób, zapominając, że każda przekąska to dodatkowe kalorie. Jak zachować szczupłą sylwetkę? Jest na to dużo sposobów.

Na co zwrócić uwagę

Poniżej znajduje się kilka najważniejszych nawyków żywieniowych, które pomogą Tobie w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Po zapoznaniu się z nimi, będziesz wiedział, jak się odżywiać, aby nie przybierać na wadze.

Spożywanie odpowiedniej ilości warzyw

Warzywa są kluczem do zdrowia i świetnej kondycji. Dzięki regularnemu ich spożywaniu będziemy mieli doskonałe samopoczucie. Według naukowców powinniśmy codziennie jeść przynajmniej pięć porcji warzyw. Pamiętaj o dodawaniu ich do każdego posiłku. Zarówno śniadanie, obiad, jak i kolacja powinny być urozmaicone o bardzo zdrowe, warzywne dodatki. Oprócz tego wskazane jest, aby spożywać warzywa w międzyczasie, w ramach przekąsek. Zamiast słodyczy i chipsów spróbuj zjeść marchewkę, paprykę, czy świeżego ogórka. Po pewnym czasie zobaczysz wyraźne efekty. Warzywa to tak naprawdę jedyne produkty spożywcze, które możemy jeść bez konsekwencji dla naszej wagi. Jeśli chcesz podnieść swoje kwalifikacje lub zgłębić specjalistyczną wiedzę w zakresie żywienia, wypróbuj certyfikowany kurs dietetyki i ucz się pod okiem eksperta.

Jedz produkty pełnoziarniste

Aby zachować szczupłą sylwetkę, wskazane jest spożywanie produktów pełnoziarnistych. Zamiast pszennych bułek, makaronów lub ciast, staraj się wybierać te produkowane na bazie mąki żytniej, pełnoziarnistej i razowej. Warto pamiętać, że białe pieczywo jest tuczące i pozbawione właściwości odżywczych, w przeciwieństwie do ciemnego pieczywa. Chleb pełnoziarnisty jest bardzo zdrowy i możemy śmiało jeść go zarówno na śniadanie, jak i kolację.

Odpowiednie nawadnianie organizmu

Picie odpowiedniej ilości wody to absolutna podstawa w naszej codziennej diecie. Każdego dnia powinniśmy jej wypijać przynajmniej dwa litry. Od tej kluczowej zasady nie ma żadnych odstępstw. Dokładną ilość wody, którą powinniśmy spożywać, można wyliczyć na podstawie swojej aktualnej wagi. Im będzie ona wyższa, tym więcej wody należy pić. Bierzemy tutaj pod uwagę 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Warto podkreślić, że woda pomaga w zachowaniu szczupłej sylwetki, ponieważ poprawia metabolizm i zapobiega zaparciom, co może sprzyjać utracie masy ciała. Woda wspiera także transport tlenu i składników odżywczych, dzięki czemu odżywia organizm kompleksowo.

Spożywanie zdrowych przekąsek

Bardzo ważną zasadą przy zachowaniu szczupłej sylwetki jest ograniczenie spożycia cukru obecnego w batonach, wafelkach i słodzonych napojach. Istotne jest, aby zamienić żywność wysoko przetworzoną na zdrowe przekąski. Przykładowo dobrym pomysłem jest zastąpienie słodkich napojów lub co gorsza energetyków na kawę z mlekiem, która może być zdrowym i zrównoważonym sposobem na wzmocnienie poziomu energii. Przed tym aż włączymy do diety zdrowe przekąski, w tym między innymi warzywa, przestańmy spożywać chipsy, chrupki i inne słone smakołyki. Kalorie w ten sposób się kumulują i tyjemy. Czas zmienić swoje nawyki żywieniowe i postawić poważny krok w kierunku budowania szczupłej sylwetki.

Regularność posiłków

Dla naszej masy ciała bardzo istotna jest regularność posiłków. To klucz do zachowania szczupłej sylwetki. Podstawowa zasada głosi, że powinniśmy spożywać pięć posiłków dziennie i jeść systematycznie, niewielkimi porcjami. Najbardziej poważnym błędem, jaki możemy popełnić jest ominięcie, któregoś z posiłków podczas dnia. W takiej sytuacji głodzimy się, aby wieczorem skonsumować nagle kilka tysięcy kalorii. Organizm zaczyna szaleć i jest niepewny, czy dostanie kolejną porcję energii, a więc zaczyna ją magazynować. Zamiast chudnąć zaczynamy tyć, a więc mamy odwrotny efekt do zamierzonego przez nas. Tymczasem absolutnym kluczem do posiłku jest sumienne spożywanie posiłków.

Uprawianie sportu

Aktywność fizyczna to podstawa, aby utrzymać szczupłą sylwetkę. Każdy z nas oprócz zdrowego odżywiania się potrzebuje ruchu, który sprawi, że będziemy utrzymywali prawidłową masę ciała, ale także wpłynie na ogólną kondycję naszego organizmu.  Nie ma nic gorszego dla naszej figury niż leżenie na kanapie, oglądanie telewizji, granie w gry komputerowe i objadanie się pełnymi cukru przekąskami. Warto wyjść na spacer, nawet na kilkanaście minut, aby dodać naszemu organizmowi trochę niezbędnego ruchu, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zalecane są również innego rodzaju aktywności fizyczne, takie jak chociażby bieganie, jazda na rowerze, nordic wal king, aerobik, czy trening na siłowni.

Zbilansowane posiłki

W celu utrzymania szczupłej sylwetki zaleca się zbilansowane posiłki. Jest to sposób odżywiania, który pozwala zachować odpowiednie proporcje składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, czyli m.in. białek, tłuszczów, węglowodanów, a także witamin i minerałów. Zachowanie właściwego bilansu to również dbałość o różnorodność posiłków. Im więcej produktów znajduje się w naszej diecie, tym zwiększa się ilość dostarczanych substancji odżywczych i witamin do organizmu. Pomyśl także o piciu kawy zbożowej, która jest bogata w składniki odżywcze, w tym błonnik witaminy i minerały. Spożywanie tego rodzaju kawy pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, co ma dla nas dodatkowo ważne znaczenie w kontekście uzyskania szczupłej sylwetki.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.